Tutoring as a tool to support university students
Abstract
Background: Tutoring is considered a strategy that provides various forms of support to students through guidance, ensuring that students achieve maximum development in cognitive, personal, academic, and professional settings. This study identifies that students view tutoring as a tool for support and guidance toward academic success, such that teachers contribute through their participation in tutoring. Tutoring is established as a tool that promotes students' academic and personal development through systematic support, achieving significant benefits that contribute to their comprehensive education. Objective: Observe the participation of students and teachers in the tutoring program. Development: The research was conducted using a descriptive, evaluative approach, through data systematization. This allowed us to understand the participation of students and tutors, both from the Bachelor's Program in Social Work at the Autonomous University of the State of Hidalgo, as well as the satisfaction of fifty students regarding the tutoring sessions, which may contribute to greater clarity in the program's efficiency. Conclusions: Tutoring is considered part of the support for the comprehensive development of students during their academic training. Based on the experiences shared by students, it is observed that participation and satisfaction have been favorable in aspects related to communication and guidance.Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanisticas (RICSH) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado